Vespa LX 50

Van alle retro scooters is er één merk die met kop en schouders boven de rest uitsteekt; de Vespa scooter. Dit Italiaanse merk, afkomstig van Piaggio werd in 1946 geïntroduceerd. Zestig jaar later kwam de Vespa LX 50 op de markt, een terugblik naar het verleden met een vooruitblik op de toekomst. De Vespa LX 50 laat zien dat klassiek ook heel modern kan zijn. Vespa is en blijft de koning van de retro scooters, de Vespa LX 50 is daar een goed voorbeeld van.

 

Zestig jaar Vespa

De naam Vespa LX 50 bestaat uit het Romeinse getal LX wat staat voor zestig, en de 50 aanduiding houdt in dat de motor een cilinderinhoud heeft van 50cc. In dit model zie je dezelfde ronde lijnen terug zoals die in het prille begin van Vespa al te zien waren. Onder de motorkap is er in de loop der jaren veel veranderd. De motor van de Vespa LX 50 is heel zuinig in gebruik, rijdt pittig en maakt niet teveel geluid. Het beste van oud en nieuw komen samen op de Vespa LX 50.

 

Van Vespa LX 50 naar Vespa Primavera

We zijn alweer tien jaar verder, de Vespa LX 50 is nu opgevolgd door de Vespa Primavera. De design concepten van de Vespa LX 50 zijn verder verfijnd, en de techniek is verbeterd op basis van de Vespa 946 motorscooter, bijvoorbeeld met gevlochten staalkabels voor een hogere remdruk.

 

Budget retro scooters

Als een luxe Vespa iets boven je budget ligt, en leasen is geen optie, dan zijn er nog altijd de budget retro scooters. Deze Chinese scooters bieden wellicht niet de kwaliteit van een echte Vespa LX 50, het zijn toch leuke stadscooters voor een scherpe prijs. De namen lijken zelfs op de Vespa LX 50 met merken en modellen als Vespelini 50c, Turbho RL-50S en de IVA Lux50. In de scootershop kun je ze allemaal bekijken en vergelijken.

Tags: