Een verhaal dat bewijst dat multitasking buiten ons bereik ligt

promote your book

‘We kunnen tegelijkertijd lopen en kauwen – meer niet’, is de titel van het hoofdstuk over multitasking uit het boek Why We Wrong van de Pulitzerprijs-winnende professor Joseph Hallinan.

De term “multitasking” beschrijft een techniek waarmee een computer meerdere processen en taken tegelijk kan uitvoeren. Maar mensen zijn niet in staat om te multitasken. Volgens Joseph Hallinan is het menselijk vermogen om te multitasken een van de grootste waanideeën van onze tijd.

“We denken dat we tegelijkertijd gefocust zijn op meerdere activiteiten, maar in werkelijkheid wordt onze aandacht gewoon verscheurd tussen verschillende taken.”

Bewust kan een persoon de aandacht niet over twee soorten activiteiten verdelen, en bovendien twee bewuste beslissingen tegelijkertijd nemen. En wanneer de hersenen van taak naar taak moeten overschakelen, vertraagt ​​hun werk dramatisch.

Bovendien verslechteren het geheugen en het concentratievermogen en neemt de arbeidsproductiviteit af. Hiermee moet met name rekening worden gehouden in activiteitengebieden die gepaard gaan met verhoogde verantwoordelijkheid en gevaar – bij het uitvoeren van operaties, het besturen van voertuigen en het besturen van een vliegtuig. Hier is een verhaal dat ons onvermogen om te multitasken bevestigt, vertelt Joseph Hallinan in zijn boek:

ALS JE OVERAL EN OVERAL VLIEGT, denk dan aan Kapitein Robert Loft. Captain Loft, de piloot van Eastern Airlines-vlucht 401, merkte dat er iets mis was toen zijn vliegtuig landde op Miami International Airport. Hij liet de knop van het landingsgestel zakken, maar de indicator ging niet aan. Nadat hij had besloten het probleem op te lossen, ging de piloot op een doorstart op een hoogte van 700 kilometer. De richtingaanwijzer ging niet meer aan en Loft riep de eerste stuurman de cockpit in. En deze keer dreigden ze te mislukken, belden ze de boordwerktuigkundige.

Toevallig was er die dag een Boeing-monteur in het vliegtuig; hij zat op een klapstoel in de cockpit en werd ook gevraagd wat er met het instrument was gebeurd. En al snel vloog er eigenlijk niemand in het vliegtuig. De auto begon snel lager en lager te zinken. En toen zag de kapitein de grond voor hem.

“Hallo! Hij schreeuwde. – En wat is dit?

Dit waren zijn laatste woorden. Vijf seconden later stortte het vliegtuig neer in het Everglades National Park en vloog het in brand. Negenennegentig mensen, waaronder Captain Loft, werden gedood. Later onderzoek naar de oorzaken van het ongeval toonde aan dat de bemanning zo meegesleept was door de oplossing van de huidige taak dat ze de situatie niet meer correct inschatten – en dat allemaal vanwege een banaal indicatielampje van twaalf dollar.

Helaas kan deze ramp geen zeldzaam ongeval worden genoemd. Vliegtuigen van superieure kwaliteit vallen zo vaak op de grond dat een ingenieur van Honeywell zelfs een term voor het fenomeen bedacht: “Controlled Flight into Terrain”, afgekort tot CFIT. Ondanks technologische vooruitgang in de luchtvaart was en blijft CFIT een van de meest dodelijke risico’s in de branche. Deze reden verklaart 40 procent van de vliegtuigongevallen en meer dan de helft van alle vliegtuigongevallen. Sinds 1990 heeft geen enkel luchtvaartprobleem zoveel levens geëist als CFIT.

Vliegtuigen van superieure kwaliteit botsen zo vaak tegen de grond dat er zelfs een speciale term voor is bedacht: “botsing met de grond tijdens gecontroleerde vlucht.”

In dit verband is het de moeite waard om te overwegen: wat verklaart dergelijke acties van de piloten? Enkele jaren geleden heeft de Amerikaanse luchtmacht uitgebreid onderzoek gedaan om het antwoord op deze vraag te vinden. Door dergelijke incidenten leed de organisatie vreselijke verliezen: van 1987 tot 1998 stierven 190 mensen om deze reden, stortten 98 vliegtuigen neer en bedroegen de totale verliezen $ 1,7 miljard. Na een zorgvuldige analyse van de factoren die tot ongevallen leidden, ontdekte de luchtmacht dat er in de meeste gevallen iets gemeenschappelijks is: in meer dan de helft van de incidenten verloor de cockpitbemanning (ook die onder Captain Loft) het contact met de realiteit in de cockpit. Ze waren zo meegesleept door de huidige taak dat ze het belangrijkste vergaten: de besturing van het vliegtuig. Luchtmachtwetenschappers geloven dat de reden voor dit gedrag de verzadiging is van de functie die wordt uitgevoerd, dat wil zeggen de uitvoering van verschillende dingen door de piloot tegelijkertijd.

Feit – we kunnen niet meerdere dingen tegelijk doen. Houd hier rekening mee bij het uitvoeren van taken die concentratie vereisen!

…..meer info kunt u hier vinden «Road to 100k Instagram Followers»!

digital marketing instagram posts

https://marketingbook.shop/

Tags: