Ken je hem nog? Het traditionele groene schoolbord met krijtjes en wissers die je (als je mazzel had) buiten mocht uitkloppen. Deze borden zijn met uitzondering nog te vinden in enkele klaslokalen. De digitalisering is ook terug te vinden in het onderwijs. Zo zijn de afgelopen jaren, met name basisscholen, gestart met de aanschaf van een school digibord, ook bekend als digiborden of smartborden. Ondanks de snelle digitalisering van het onderwijs zijn er veel scholen die het school digibord nog onbenut laten. Een gemiste kans. Digitaal onderwijsSteeds meer (basisscholen) bieden digitaal onderwijs aan. Onder digitaal onderwijs wordt verstaan dat een leeromgeving naar keuze wordt aangeboden. Met behulp van digitale leermiddelen als het school digibord kunnen lessen aangepast worden naar het niveau van de leerlingen. Met de komst van interactieve digiborden kunnen de leerlingen leren op een manier die bij hen past en hoe zij de stof het beste kunnen opnemen. Een ander groot voordeel is dat het onderwijs op deze manier aantrekkelijker wordt gemaakt. Leerlingen ervaren digitaal onderwijs als leuker waardoor de motivatie toeneemt. Onbenutte school digibordenEen school digibord heeft voldoende voordelen en ook de leerkrachten geven aan enthousiast te zijn over deze nieuwe manier van onderwijs. Het is belangrijk dat het niet blijft bij enthousiasme, maar dat de leerkrachten ook weten hoe ze een school digibord moeten inzetten. Doordat er zoveel mogelijk is met het digibord wordt het nog onvoldoende benut. Zo is het bijvoorbeeld voor een leerkracht mogelijk om eigen lesmateriaal te ontwikkelen. Ook bieden de digiborden functies om lessen interessanter te maken en leerlingen nieuwsgierig te maken en te prikkelen. De realiteit is dat het digibord met name wordt ingezet als een veredeld schoolbord. Enorm zonde en een gemiste kans. Ook de verschillende interactieve mogelijkheden met het schoolbord worden nog niet optimaal gebruikt. Zo kun je een quiz maken waarbij op een speelse manier de lesstof getoetst kan worden. Zelfs leerlingen kunnen hier het voortouw in nemen. Veel van de functies zijn gemaakt zodat de leerkracht meer ruimte en tijd krijgt om in individuele begeleiding te geven aan de leerlingen die hier behoefte aan hebben. Zo worden toetsen automatisch nagekeken. Dat scheelt een hoop tijd. Zeker met de groeiende klassen is de vraag van onderwijs op maat toegenomen. Leerkrachten warm laten lopen voor het digibordDe uitdaging zit in de ruimte, tijd en mogelijkheden om leerkrachten zich te laten verdiepen in het school digibord. Als onderwijsinstantie is het belangrijk om hier de juiste tools voor te bieden zodat leerkrachten weten wat de opties zijn. De leerkrachten van nu hebben het vaak al druk genoeg en zeker de oudere generatie loopt minder warm voor het digibord. Het is belangrijk dat juist deze groep in gaat zien wat de toegevoegde waarde is. Daarnaast geeft het school digibord leerkrachten de ruimte en tijd wat ze weer kunnen stoppen in onderwijs op maat. ICT krijgt een meer prominente rol. Iedere school zou zich hard moeten maken dat de leerkrachten geschoold worden om zo goed mogelijk hun werk te kunnen doen. Het voegt echt iets toeDigitalisering in het onderwijs is geen trend wat over een paar maanden weer overgewaaid is. Ondanks dat de veranderingen zich snel opvolgen is het echt een verrijking voor het onderwijs. Met de digitalisering beschikt de leerkracht over een breed didactisch palet waarbij ze de leerling centraal kunnen zetten. Door meer interactie en een lessenaanbod die past bij de leerbehoeften, groeit de betrokkenheid en leerplezier.
|
https://ctouch.eu/nl/digiborden |